Home Nieuws Verkoop van IPTV abonnementen maakt inbreuk, bestuurders worden persoonlijk aangesproken

De Rechtbank te Maastricht oordeelde vorige week dat Leaper Beheer BV de verkoop van links naar ongeautoriseerde streams van TV kanalen, films en series moet staken op verbeurte van een dwangsom van 5.000 euro per dag tot een maximum van 1 miljoen euro. Daarnaast moet Leaper informatie verschaffen over het contact met haar leveranciers op verbeurte van een dwangsom van 5.000 euro per dag met een maximum van 250.000 euro. Ook moet Leaper de volledige proceskosten van stichting Brein betalen, begroot op 20.703 euro.

In Nederland zijn verschillende aanbieders van zogeheten IPTV abonnementen actief. Voor een maandbedrag van rond de tien euro krijgen consumenten toegang tot een bestand met links naar duizenden live streams van TV kanalen, films en series, die legaal slechts tegen betaling per kanaal of per film dan wel serie beschikbaar zijn. De illegale abonnementen worden aangeboden met wervende teksten zoals “iedereen houdt toch van gratis?”. Leaper is een van de grootste illegale aanbieders op dit gebied. Stichting Brein maakte een rechtszaak aanhangig nadat Leaper weigerde haar illegale handel te staken. Daarin is nu geoordeeld dat Leaper inderdaad inbreuk maakt op auteursrecht en naburige rechten door haar aanbod van links naar rond de 4000 ongeautoriseerd aangeboden TV kanalen en rond de 1000 films en series.

Tot de uitspraak van de hoogste Europese rechter in de GS Media zaak (HvJEU 8 sept 2016 C-160/15) werd in het algemeen aangenomen dat het aanbieden van links naar ongeautoriseerd geüploade bestanden wel onrechtmatig was maar niet gezien als een eigen directe inbreuk door de aanbieder van de link. In GS Media bepaalde het Europese Hof echter dat het commercieel aanbieden van een link naar ongeautoriseerd geüploade bestanden een zelfstandige inbreuk is en dat de aanbieder vooraf moet controleren of het bestand waarnaar hij wil linken wel met toestemming van de rechthebbende op het internet is geplaatst.

Leaper verdedigde zich met argumenten die al eerder door de kort geding rechter in een andere zaak (Brein / Moviestreamer, zie (https://stichtingbrein.nl/nieuws.php?id=477) zijn afgewezen. Namelijk dat zij de content niet zelf aanbiedt maar enkel een (verkorte) link, dat de content al publiek toegankelijk is en dat de klant bepaalt wat hij kijkt. Deze argumenten worden door de bodemrechter opnieuw verworpen: het is Leaper die de toegang tot de ongeautoriseerde content ter beschikking stelt en daarmee maakt zij zelf inbreuk.

Lopende de procedure is het Brein duidelijk geworden dat Leaper samenwerkt met een andere BV genaamd Growler en dat zij samen een web van sites opereren om hun illegale handel te drijven​ (onder meer Flicksstore.nl, Livetvstore.eu, Canalonline.eu, Digiantenne.com en Kodeeshop.com)​.​ Brein is van mening dat naast deze BV’s ook de bestuurders ​van de bedrijven ​persoonlijk aansprakelijk zijn en heeft claims neergelegd om hen in rechte aan te spreken.

Klik voor de uitspraak van de Rechtbank Limburg hier

Eerdere berichtgeving over aanbod van IPTV abonnementen naar aanleiding van de GS Media uitspraak hier

Na de GS Media uitspraak in september 2016 stuurde Brein brieven naar alle bekende aanbieders van illegale IPTV abonnementen om hen te waarschuwen dat er zou worden gehandhaafd. Moviestreamer en Leaper gaven daar geen gehoor aan. Leaper en Growler ook niet na het kort geding vonnis tegen Moviestreamer. ​De bewuste pogingen van Leaper en Growler om handhaving te omzeilen en zo lang mogelijk met hun illegale handel door te gaan, is aanleiding om de bestuurders ook persoonlijk aan te spreken.

​Deze bestuurders zitten ook achter ​D​itis​TV​​​,​ bekend als voormalig leverancier van mediaboxen voor illegaal streamen waarover in augustus 2016 klachten werden behandeld door het consumentenprogramma Kassa, hier te bekijken.  Na het verbod op zulke mediaboxen in april 2017 (zie https://stichtingbrein.nl/nieuws.php?id=451) schakelde de​ bestuurders over op illegale IPTV abonnementen.